noun_Email_707352 noun_917542_cc Map point Play Untitled Retweet Group 3 Fill 1

Rekordmånga svenskar planerar att ta lån i sommar – semesterresor i topp men räntan och kundservice avgörande vid val av långivare

Ladda ned rapporten

04 juli 2024

Tietoevry Bankings Lånebarometer visar att 26 procent av svenskarna överväger att ta lån under sommaren. Särskilt populärt är det att låna pengar till semesterresor, renoveringar och aktiviteter. Vid val av långivare uppger flest svenskar att räntan (82 procent) är viktigast, följt av förtroendet för långivaren (79 procent) och därefter dess kundservice (70 procent).

Tietoevry Banking har undersökt hur inställningen till lån inför sommaren ser ut i Sverige, Norge och Finland. Totalt har 1 010 svenskar deltagit i undersökningen som utförts av YouGov, vilken visar att mer än var fjärde svensk (26 procent) överväger att ta ett sommarlån. Det är den högsta andelen sedan mätningen startade 2018. Undersökningen visar också att det är familjer med små barn som i högst grad (43 procent) överväger ett lån i sommar, följt av unga vuxna utan barn (34 procent).

– Det tuffa ekonomiska läget håller i sig och gör att allt fler svenskar väljer att låna för att kunna finansiera sommarens resor som aktiviteter. Det är en stadig uppgång som vi sett sedan pandemisommaren 2020, då endast 17 procent övervägde att ta ett sommarlån. En stärkt restrend och svag kronkurs spelar stor roll när resor med god marginal toppar årets lista, säger Pär Johansson, ansvarig för lösningar inom lån- och kredithantering på Tietoevry Banking.

Majoriteten av de som överväger att ta ett sommarlån (51 procent), planerar att göra det hos sin nuvarande bank eller långivare. Samtidigt är det en betydande andel, 26 procent, som skulle välja en ny internetbank med endast digital kontakt. 18 procent föredrar en ny bank eller långivare med fysiskt kontor, medan 14 procent kan tänka sig att använda tjänster för senarelagd betalning (så kallad ”Buy now, pay later”). Ännu har inte 17 procent av de tillfrågade bestämt sig för var de ska ta sitt lån.

– Räntan är den överlägset viktigaste aspekten för svenskarna, men man är också lojal och över hälften överväger att välja sin nuvarande bank eller långivare för sitt sommarlån. Samtidigt finns en växande acceptans för digitala banktjänster och alternativa långivare och vi ser att kundservice är en annan avgörande faktor vid val av långivare. Det innebär att bankerna behöver konkurrera med mer än bara ränta. Snabb handläggning och proffsig service kan bli tungan på vågen i många fall, säger Pär Johansson.

Samtidigt har svenskarna en mer försiktig inställning till sommarlån än i grannländerna. I Norge har 32 procent av de tillfrågade övervägt att ta ett lån inför sommaren. I Finland är siffran ännu högre, där 44 procent funderar på att ta ett sommarlån.

Andra insikter från undersökningen

• Semesterresor (11% planerar att låna för detta ändamål) är det vanligaste ändamålet för lån, med en knapp ökning från 10 procent förra året. Intresset för att låna till semesterresor har ökat stadigt från pandemiåren, 3 procent år 2020 och 5 procent 2021. Var femte familj med småbarn (20 procent) överväger ett lån för att kunna resa i sommar, mer än någon annan grupp.
  • Aktiviteter (6 procent) är också ett populärt ändamål, och har legat stabilt på 6 procent sedan förra året, men betydligt högre än tidigare år.
  • Intresset för att låna till husrenovering har minskat från 9 procent till 6 procent jämfört med föregående år och är tillbaka på tidigare nivåer. Även här är familjer med små barn de som i högst grad överväger ett lån (15 procent)
  • 5 procent överväger att låna för shopping. Bland unga vuxna utan barn är andelen högst - 11 procent.

Pär Johanssons råd till dig som lånar pengar i sommar

Pär Johansson.jpg

• Var noggrann med att sköta återbetalningar i tid för att undvika onödiga avgifter och kostnader.
  • Välj autogiro eller e-faktura för enklare och billigare betalningar.
  • Jämför räntor och avgifter mellan olika långivare – och glöm inte bort att se till den effektiva räntan.
  • Undvik att ta flera små lån.
  • Tänk på att din ålder, ditt yrke och din inkomst påverkar dina möjligheter att få låna.
  • Gör en budget så att du vet att du kommer att ha råd att betala tillbaka lånet.
  • I grunden är ett regelbundet sparande viktigt för en hållbar privatekonomi.

Resultat från Lånebarometern

Vad överväger du att låna pengar till i sommar? (Flerval) 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018
Semesterresa 11% 10% 6% 5% 3% 6% 7%
Husrenovering 6% 9% 5% 6% 6% 6% 5%
Aktiviteter 6% 6% 4% 4% 2% 3% 2%
Shopping 5% 6% 4% 4% 2% 3% 3%
Heminredning 5% 6% 4% 3% 3% 3% 3%
Bil/Motorcykel 4% 6% 5% 4% 3% 3% 7%
Sommarfest 3% 4% 3% 3% 2% 2% 1%
Båt 3% 4% 3% 2% 1% 1% 1%
Barnens aktiviteter (exempelvis läger/kollo) 2% 3% 2% 2% 1% 2% 1%
Handpenning till sommarstuga 2% 4% 1% 3% 2% 2% 1%
Bröllop 2% 3% 2% 2% 1% 2% 1%
Annat 2% 1% 2% 2% 2% 2% 3%
Totalt: Jag överväger att ta ett sommarlån 26% 25% 22% 20% 17% 19% 22%

Av de som ska ta ett sommarlån 2024 (26%):
Var planerar du att ta ett lån? Välj alla alternativ som stämmer.

• Nuvarande bank/långivare           51%
  • Ny bank/långivare: Internetbank, endast digital kontakt    26%
  • Ny bank/långivare: bank med fysiskt kontor           18%
  • Ny bank/långivare: senarelagd betalning (exempelvis Klarna)         14%
  • Ny bank/långivare: låneplattform utan mellanhänder (exempelvis Lendify) 6%
  • Vet ej     17%

Samtliga:
Vid övervägandet av dessa typer av lån, hur viktiga är följande faktorer för dig?

Av de som ska ta ett sommarlån 2024 (26%): Inte alls viktigt [1] I liten grad viktigt [2] Till viss del viktigt [3] Mycket viktigt [4] Vet ej
Ränta 2% 3% 10% 73% 13%
Snabbhet (hur snabbt jag får pengarna) 12% 16% 32% 23% 18%
Kundservice 6% 8% 29% 41% 16%
Förtroende för bank/långivare 3% 3% 16% 63% 14%
Låga förseningsavgifter 25% 16% 16% 22% 20%
Flexibel återbetalningsplan 7% 10% 29% 35% 19%
Storlek på lånet (hur mycket jag får låna) 6% 10% 32% 34% 19%
Annat 9% 6% 9% 9% 67%

Om Tietoevry Bankings Lånebarometer
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 20 - 22 Maj 2024  har sammanlagt 1010 intervjuer via internet genomförts med svenskar 18+ år. Undersökningen har genomförts årligen sedan 2018.

Läs mer: https://www.tietoevry.com/en/campaigns/2024/summer-loan-barometer-2024/

Tietoevry Newsdesk, news@tietoevry.com, +358 40 5704072

Per Nordin