noun_Email_707352 noun_917542_cc Map point Play Untitled Retweet Group 3 Fill 1

Nesten en av fem nordmenn utsatt for økonomisk svindel i fjor – "all time high" i sommer

Last ned rapporten

18 september 2024

En ny undersøkelse, gjennomført på oppdrag av Tietoevry Banking, viser at 18 prosent av nordmennene har blitt utsatt for økonomisk svindel eller identitetstyveri det siste året. Dette tilsvarer nærmere 800 000 nordmenn, og Tietoevry Banking, som bistår banker med å oppdage og stoppe svindel, har i løpet av sommeren registrert et rekordhøyt antall svindelforsøk. I sommermånedene økte antallet svindelforsøk med 47 prosent sammenlignet med året før.

– At så mange som 18 prosent, enten selv eller gjennom et familiemedlem, har blitt utsatt for svindel, bekrefter hvor utbredt problemet er. Denne trenden bekreftes av vår egen statistikk, hvor vi så en ‘all time high’ i antallet svindelforsøk i løpet av sommeren, spesielt knyttet til ulike former for sosial manipulering der offeret lures gjennom telefonsamtaler, meldinger eller annonser på digitale plattformer. Selv om mange av forsøkene blir stoppet, fortsetter svindlerne å utvikle nye og stadig mer sofistikerte metoder, og vi ser at KI har blitt en viktig del av de kriminelles verktøykasse, sier André Moen Eide, leder for Defence Centre i Tietoevry Banking.

Undersøkelsen viser at aldersgruppen 18-29 år er mest utsatt for økonomisk svindel og identitetstyveri. Hele 30 prosent i denne gruppen rapporterer at de selv eller et familiemedlem har vært utsatt det siste året, noe som er betydelig høyere enn blant eldre, hvor kun 12 prosent av de over 60 år har opplevd det samme. I tillegg skiller Oslo seg ut med en markant høyere andel utsatte, der hele 28 prosent rapporterer at de selv eller en familiemedlem har blitt rammet, noe som er betydelig høyere enn i andre regioner.

– Selv om det er færre eldre som blir utsatt for svindel, er de økonomiske tapene deres ofte langt større. Svindlere benytter seg ofte av spesielle manipulasjonsmetoder for å ramme eldre, og et vellykket forsøk kan gi dem tilgang til både nettbankkontoer og alle betalingskort. Sparepenger på millionbeløp kan raskt forsvinne, sier André Moen Eide.

Ifølge Tietoevry Bankings egen statistikk ble det oppdaget rekordmange svindelforsøk i løpet av sommeren, og august var det høyeste antallet noensinne. De vanligste typene svindel er hovedsakelig knyttet til ulike typer sosial manipulering gjennom samtaler, meldinger eller annonser på ulike digitale plattformer.

Tre av fire nordmenn positive til datadeling for å bekjempe svindel

Undersøkelsen, som er gjennomført av YouGov, viser også at nordmenn fortsatt villige til å dele nødvendig informasjon for å bekjempe økonomisk kriminalitet. 74 prosent oppgir at de er villige til å dele personlig økonomisk informasjon mellom banker og offentlige etater for å forhindre svindel og hvitvasking av penger. Videre er 55 prosent åpne for å la KI analysere deres økonomiske informasjon i forebyggende øyemed.

– Datadeling mellom banker og offentlige etater er avgjørende for å effektivt bekjempe økonomisk kriminalitet. I dag finnes det store muligheter for banker til å oppdage tvilsomme transaksjonsmønstre, men de hindres ofte av at data ikke kan eller får deles mellom ulike aktører. Her kan KI spille en positiv og avgjørende rolle ved å sammenstille disse dataene for å raskere og mer effektivt forhindre at store summer penger havner i kriminelle hender. Det er derfor gledelig at så mange nordmenn ser fordelene og er positive til datadeling. Det er viktig at vi ikke lar feltet stå fritt for at kun kriminelle skal kunne utnytte teknologien til sin fordel, sier André Moen Eide.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført av opinions- og markedsundersøkelsesfirmaet YouGov. I perioden 17-23. juli 2024 ble det gjennomført totalt 1 014 intervjuer via internett med menn og kvinner 18+ år, i Norge.

Tietoevry Bankings data
Problemet med svindel bekreftes ytterligere i data fra Tietoevry Banking. Tietoevry Bankings rapport «Payment Fraud Report» som ble sluppet i mai, analyserer over tre milliarder kort- og kontotransaksjoner, hvorav cirka to milliarder i Norge, og avdekker en markant økning i avansert phishing og ulike taktikker for sosial manipulasjon.

Les mer om rapporten Payment Fraud Report: Ny rapport viser metoder som kriminelle bruker ved bedragerier

Fraud cases no.png

For mer informasjon