noun_Email_707352 noun_917542_cc Map point Play Untitled Retweet Group 3 Fill 1

Lainabarometri: Suomalaiset ottavat kesälainaa naapureitaan hanakammin

04 heinäkuuta 2024

Tietoevry Bankingin teettämä lainabarometri osoittaa, että 44 % suomalaisista harkitsee lainan ottamista tänä kesänä, kun vastaavasti vain 26 % ruotsalaisista ja 32 % norjalaisista turvautuu rahan lainaamiseen. Lainan ottaminen matkailua, remontteja ja erilaisia loma-aktiviteetteja varten on erityisen suosittua.

Lainanantajaa valitessaan suurin osa ihmisistä pitää korkokantaa tärkeimpänä tekijänä, seuraavaksi luottamusta lainanantajaan ja sen asiakaspalveluun. Tutkimus osoittaa myös, että ihmiset ovat uskollisia nykyiselle pankilleen tai lainanantajalleen. Suomessa kesälainan ottajista 70 % valitsee nykyisen pankkinsa tai lainanantajansa, Ruotsissakin noin puolet.

Tietoevry Banking on tutkinut kuluttajien asenteita kesälainoihin Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa vuodesta 2018 lähtien. YouGovin toteuttamassa tutkimuksessa osallistui yli 3 000 ihmistä. Tulokset osoittavat merkittäviä eroja maiden välillä siinä, mihin he suunnittelevat käyttävänsä lainaa.

"Suomessa ja Norjassa korjausrakentaminen on listan kärjessä, kun taas ruotsalaiset lainaavat rahoitusta kesämatkoilleen ja erilaisiin loma-aktiviteetteihin. Tänä kesänä Suomessa satsataan myös häihin. Ruotsalaisiin verrattuna jopa kaksinkertainen määrä lainaa rahaa naimisiinmenoa varten", Tietoevry Banking -liiketoiminnan, Head of Credit Pär Johansson sanoo.

Kaikissa kolmessa maassa on myös niitä, jotka valitsisivat uuden finanssialan toimijan nk. neopankin, joka tarjoaa vain digitaalisia mobiilipalveluita ilman perinteisiä konttoreja. Ruotsissa neopankkien puoleen kääntyisi 26 % vastaajista, Norjassa 20 % ja Suomessakin 12 %. Digitaalisten pankkipalveluiden ja vaihtoehtoisten lainanantajien harkinta on kasvussa ja jolloin asiakaspalvelu on keskeinen tekijä lainanantajan valintaa tehtäessä.

"Pohjoismaisille kuluttajille lainan korko on tärkein tekijä luotonantajaa valittaessa, mutta uskollisuus nykyiselle pankille on vahvaa. Samalla näemme, että lainan nopea käsittely ja ammattimainen palvelu voivat olla ratkaisevia kuluttajien päätöksissä, varsinkin kun uudet digitaaliset toimijat yleistyvät ja niiden suosio on kasvussa kaikissa Pohjoismaissa", Johansson sanoo.

Maakohtaiset erot kesälainan harkinnassa merkittäviä

• Suomi johtaa kesälainojen harkintaa
    Suomessa kiinnostus kesälainoihin on muita maita korkeampaa, sillä 44 % harkitsee lainan ottamista. Asunnon tai kesämökin remontointi on suomalaisilla listan kärjessä (15 %), toisin kuin muissa maissa ostokset (13 %) ovat listalla toisena, kun kysyttiin lainan käyttötarkoitusta.
  • Ruotsissa ennätyksellisen moni harkitsee kesälainaa tänä vuonna
    Yli neljäsosa ruotsalaisista (26 %) harkitsee kesälainan ottamista. Tämä on korkein luku lainabarometrin historiassa. Suosittuja käyttötarkoituksia ovat matkailu (9 %), remontit (6 %) ja muut kesäaktiviteetit (6 %). "Haastava taloudellinen tilanne jatkuu, korkokannat pysyvät ylhäällä ja viime vuonna korkea inflaatio verotti ihmisten ostovoimaa. Huomaamme, että yhä useammat ruotsalaiset valitsevat lainanoton rahoittaakseen kesämatkojaan ja aktiviteettejaan. Matkailun suosio ja heikko kruunu ovat merkittävässä roolissa, kun lomamatkojen rahoittaminen lainalla nousee tämän vuoden listan kärkeen", Pär Johansson kommentoi.
  • Norjassa kesälainatrendi elpyy
    Norja sijoittuu lainabarometrissa naapureidensa väliin, 32 % ihmisistä suunnittelee lainan ottamista tänä kesänä. Viime vuonna kesälainanottajien määrä laski ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2018, mutta nyt luvut ovat palautuneet aiemmalle tasolle. Kasvua viime vuoteen verrattuna oli 3 prosenttiyksikköä. Kodin remontointi (13 %) on norjalaisilla ensimmäisenä kulutuslistalla ja lomamatkat (9 %) seuraavat perässä.

Lue lisää tuloksista ja lataa Summer Loan Barometer 2024 -raportti

Lisätietoja:
Tietoevryn viestintä, news@tietoevry.com, puh. 040 570 4072

Tietoevry tukee yhteiskunnan kehitystä vastuullisen teknologian avulla. Olemme johtava teknologiayritys, jolla on pitkä historia Pohjoismaissa sekä globaalit kyvykkyydet. Arvojemme - avoimuus, luottamus ja monimuotoisuus - ohjaamana rakennamme asiakkaidemme kanssa digitaalista tulevaisuutta, jossa yritykset, yhteiskunnat ja ihmiskunta menestyvät.

24 000 pilviteknologiaan, dataan ja ohjelmistoihin erikoistunutta asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita noin 90 maassa. Tietoevryn vuotuinen liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön osakkeet on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä. www.tietoevry.com

Haluaisitko kuulla lisää?

Pär Johansson